‹ Kaikki uutiset

Onko ihan pakko kasvaa?

Jos me suomalaiset haluamme parantaa elintasoamme, kansantaloutemme pitää kasvaa. Ainoastaan talouskasvun kautta pystymme pitämään paremmin huolta lapsista, sairaista ja vanhuksista ja muutoinkin kehittämään yhteiskuntaamme.

Tästä kasvun tarpeellisuuden periaatteesta vallitsee vakavasti otettavien ekonomistien keskuudessa yksimielisyys. Mutta entä yritykset, onko niiden välttämätöntä kasvaa?

Noh, ei tietenkään ole. Kivijalan leipomoyrittäjä on myynyt 50 vuoden ajan saman määrän leipää joka päivä ja vaikuttaa varsin onnelliselta. Mutta periaatteessa analogia yrityksen ja yhteiskunnan kasvun tarpeellisuudesta on sama: kehittäminen edellyttää useimmiten kasvua joko sitten volyymissa tai tuottavuudessa. Ja edelleen: ilman yritysten kasvua ei kansantalouskaan kasva. Pieni yksinkertaistus mutta pääpiirteittäin näin.

Kun yhtälöön lisätään vaatimus ekologisesti kestävästä kasvusta, lähestytäänkin brändien kehittämisen ydintä: aineetonta lisäarvoa ja mahdollisimman korkeaa hintapreemiota.

En ole ympäristöekonomi mutta arkijärjen mukaan aineeton on ekologisesti suht` kestävää. En myöskään tiedä mikä Louis Vuittonin -konsernin hiilijalanjälki on, mutta se on varmasti pienempi kuin vastaavan kokoisen (15 mrd US $) kaivosyhtiön. Lisäksi vahvoilla ja vetovoimaisilla brändeillä luotu kasvu on lähes aina kannattavampaa kuin bulkin myymisellä tehty volyymin lisäys.

Markkinoinnin saralla on tänä päivänä tarjolla monenlaista kasvukonsulttia. Digitaalinen kasvuhakkerointi on meillä suomalaisilla kansanluonteellemme ominaisesti hyvin hallussa. Olemme maailman luokkaa kun aletaan optimoimaan ja generoimaan liidejä. Osaamme tehostaa ja hyödyntää teknologiaa.

Kaikki edellä mainitut ovat tuiki välttämättömiä kasvun työkaluja, mutta ne eivät yksin riitä. Jostakin itselleni selittämättömästä syystä yhä vain ujostelemme, kun pitäisi alkaa kehittää yleisön perseptiota tuotteistamme ja palveluistamme – toisin sanoen brändejä. Vuonna 2020 tyydymme edelleen samanlaiseen kuin kilpailijalla. Jätämme käyttämättä tärkeimmän kasvun vivuttajan – erilaistavan brändin.

Seuraavassa blogissa kerromme ajatuksiamme siitä, millä metodilla kasvua generoivia, vetovoimaisia brändejä kannattaa kehittää. Se ei nimittäin ole niin kallista ja aikaa vievää kuin usein ajatellaan.

Markus Lehtonen