Ari Kivi tuomaroi Vuoden Huipuissa.
Kasken luova johtaja Ari Kivi toimii Vuoden Huiput -kilpailussa kahden sarjan päätuomarina. Mitä miettii mies näin joulun alla?
Olet nyt toiminut Kasken luovana johtajana nelisen kuukautta. Mitkä tunnelmat?
– Erittäin hyvät tunnelmat. Toimiston työn laatu on ja osaaminen ovat hyvällä tasolla ja nyt niitä vaan parannetaan entisestään. Me ollaan työteliäs ja jalat maassa oleva porukka, jolta asiakkaat saavat vastinetta rahalle, se on varma.
Yksi lempianekdooteistasi on ”Kommunikoi, älä koristele”. Miksi?
– Siksi koska meidän tehtävämme on nimenomaan viestiä. Luovasti, huomiota herättävästi, vaikuttavasti. Ja siksi, koska aikamme markkinointiviestintä on tyypillisesti kaunista mutta sisällyksetöntä. Näin niin kuin rehellisesti sanottuna.
Toteat Vuoden Huippujen esittelytekstissäsi, että tuomaroimissasi sarjoissa (ilmoitukset, ulkomainonta) aihetta ei palkita. Mitä tarkoitat?
– Viime vuosina vastuullisuus on korostunut markkinointialan kilpailuissa ja hyvä niin. Haluaisin kuitenkin ajatella, että myös makkaraa voi markkinoida hyvin – oivaltavasti ja vastuullisesti – ja ettei makkaraa pidä sorsia sen vuoksi että se on makkara. Meidän tehtävämme alana on kuitenkin osata kommunikoida kaikenlaisista tuotteista, palveluista ja ilmiöistä vastaanottajaa kiinnostavalla tavalla. Jokainen markkinointitoimistossa työskentelevä henkilö määrittelee itse omat eettiset periaatteensa, ja muiden tulee kunnioittaa niitä.
Markkinointiviestinnän tärkeimmät trendit 2023 Ari Kiven mukaan?
– En ole trendi-ihmisiä, minuun vetoavat pikemminkin ikiaikaiset teemat ja ilmiöt. Ajassa tapahtuu jatkuvasti monia asioita rinnakkain vaikka huomio kiinnittyy usein vain yhteen. Kuten vaikkapa teknologiaan. Tai vastuullisuuteen. Uskon että ensi vuonna markkinoinnin tekemisessä saavutetaan parempi tasapaino eri ulottuvuuksien kesken. Brändien kehittäminen jatkuu ja vahvistuu, brändi ottaa markkinoinnissa isännän tai emännän roolin takaisin.