Hallitus päätti leikata ennennäkemättömän suuren summan, 450 000 € MIELI ry:ltä.
MIELI ry tekee arvokasta ennaltaehkäisevää mielenterveystyötä ja tarjoaa tukea elämän kriiseihin ylläpitämällä esimerkiksi kriisipuhelinta, vertaistukiryhmiä ja nuorille suunnattua Sekasin-chattia. 12–29-vuotiaille suunnatussa Sekasin-chatissa käydään päivittäin 400 keskustelua.
Nuorten ja heidän läheistensä yhteydenotoissa MIELI ry:n kriisiauttamiseen toistuu nyt huoli avun saamisesta. Suuri osa keskusteluista on vakavia: syömishäiriöitä, itsetuhoisuutta, viiltelyä ja päihteitä. 70 prosenttia nuorista tytöistä kertoi kouluterveyskyselyssä (2023) kärsivänsä jostain psyykkisestä oireesta.
Monet nuoret jäävät nyt ilman apua ja ongelmat pääsevät pahenemaan. Oireilu näkyy myös kriisipuhelimessa. Leikkausten takia kriisipuhelimesta on jouduttu lakkauttamaan kaksi linjaa.
Joulukampanjan päätavoitteena oli viestiä nuorten mielenterveystyön merkityksestä ja kerätä varoja tärkeälle työlle. Tavoitteena oli kerätä 800 000 euroa, jonka avulla vahvistetaan nuorten mielenterveystaitoja ja pystytään takaamaan Sekasin-chat -keskusteluapu kymmenille tuhansille nuorille.
Tärkeänä tavoitteena oli myös, että yhä useampi nuori ja heidän läheisensä tietäisivät, että apua on saatavilla – maksutta, ilman lähetettä ja täysin anonyymisti.
Toivoimme, että keräyksen tuotoilla voitaisiin paikata leikkauksia ja että saisimme aikaan kansanliikkeen, jonka luoma paine estäisi tulevat leikkaukset nuorten mielenterveystyöhön.
Synkkien aikojen keskellä, etenkin joulun aikaan, ihmiset tarvitsevat toivon ja valon pilkahduksia. Halusimme tarjota ihmisille matalan kynnyksen keinoja auttaa nuorten mielenterveyttä: olemalla läsnä, kuuntelemalla ja lahjoittamalla.
Halusimme vedota aikuisiin ja kohderyhmään, tuomalla viestinviejäksi avunsaajien edustajan eli teini-ikäisen tytön. Tyttö pitää koskettavan puheen suoraan kameralle, hieman satumaisessa saaristoympäristössä.
Kampanjassa päätimme tuoda metaforallisesti valon syttymisen mukaan suuren majakan voimin. Majakka ilmentää valon polkua, jonka aikuiset ja päättäjät voivat nuorille tarjota. Kampanjassa kehotimme sytyttämään valon ja lahjoittamaan nuorten mielenterveystyölle.
Halusimme luoda kansanliikkeen, joka haastaa aikuiset ja päättäjät heräämään vakavaan tilanteeseen. Nuorten mielenterveystyöstä ei voida enää leikata.
Nuoren koskettava puhe kuultiin laajasti eri kanavissa – TV:ssä, somessa ja radiossa. Mainontaa näkyi myös ulkomainonnassa ja elokuvateattereissa.
Nuorten hätä ja kampanjan koskettava viesti puhutteli syvästi kahden suomalaisen huippuyhtyeen jäseniä. KUUMAA ja PMMP päättivät yhdistää voimansa ja tehdä ensimmäistä kertaa ikinä yhteiskappaleen. Haloo-biisi vastaa nuoren puheeseen: kun nuori kysyy “Hei sä siellä, näätkö sä mut?” kappale vastaa “Täällä mä oon, näytän valoo.”
Pro bonona kampanjalle vastaukseksi tehty Haloo-kappale oli hitti jo syntyessään.
Haloo-biisistä ja yhteistyöstä uutisoivat kaikki Suomen päämediat, kuten Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Iltalehti ja MTV.
Yhtyeet vierailivat useissa radiolähetyksissä ja Huomenta Suomi -ohjelmassa. Julkaisupäivänä kappale valittiin YleX:n päivän biisiksi.
Kampanja sai aikaan valtavan someilmiön, kun Suomen pääministerin ja muiden päättäjien kommenttiketjut täyttyivät “HALOO 💚” viesteistä. Ihmiset halusivat osoittaa tukensa ja viestiä, että nuorten mielenterveystyöstä ei voida leikata.
”He ovat oikeasti tärkeällä asialla ja viesti on tullut perille.”
– Suomen pääministeri Petteri Orpo
”HALOO 💚 Hallitus, kuuletteko nuorten huudon?”
– Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta
Nuorten mielenterveydelle
Ylitetty tavoite
Ansaitun median arvo
Potential Audience Reach perinteisessä mediassa
Haloo-kappaleen kuuntelukerrat
Vaikka varainkeruulliset tavoitteet ylitettiin merkittävästi, rahallistakin arvoa tärkeämpää on kansan huutama viesti: suomalaiset seisovat nuorten rinnalla. Valo on sytytetty.
GRAND ONE 1 x shortlist / VUODEN HUIPUT 1 x shortlist / VOITTO 2 x shortlist 1 x voitto / KAIKU 1 x shortlist
GRAND ONE 1 x shortlist / VUODEN HUIPUT 1 x shortlist / VOITTO 2 x shortlist 1 x voitto / KAIKU 1 x shortlist
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
pll_language | Sivuston kielivalinta. | |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | Tukee online-markkinointia keräämällä tietoa käyttäjistä tuotteiden mainostamiseksi kumppanien ja muiden alustojen kautta. | |
_ga | Kerää tietoa käyttäjistä ja niiden toiminnasta verkkosivuilla analysointi- ja raportointitarkoituksiin. | |
_gat_x | Kerää tietoa käyttäjistä ja niiden toiminnasta verkkosivuilla analysointi- ja raportointitarkoituksiin. | |
_gid | Kerää tietoa käyttäjistä ja niiden toiminnasta verkkosivuilla analysointi- ja raportointitarkoituksiin. | |
bcookie | Tukee online-markkinointia keräämällä tietoa käyttäjistä tuotteiden mainostamiseksi kumppanien ja muiden alustojen kautta. | |
catAccCookies | Tukee online-markkinointia keräämällä tietoa käyttäjistä tuotteiden mainostamiseksi kumppanien ja muiden alustojen kautta. | |
datr | Tukee online-markkinointia keräämällä tietoa käyttäjistä tuotteiden mainostamiseksi kumppanien ja muiden alustojen kautta. | |
fr | Tukee online-markkinointia keräämällä tietoa käyttäjistä tuotteiden mainostamiseksi kumppanien ja muiden alustojen kautta. | |
lang | Tukee online-markkinointia keräämällä tietoa käyttäjistä tuotteiden mainostamiseksi kumppanien ja muiden alustojen kautta. | |
li_gc | Tukee online-markkinointia keräämällä tietoa käyttäjistä tuotteiden mainostamiseksi kumppanien ja muiden alustojen kautta. | |
lidc | Tukee online-markkinointia keräämällä tietoa käyttäjistä tuotteiden mainostamiseksi kumppanien ja muiden alustojen kautta. | |
sfpxs | Tukee online-markkinointia keräämällä tietoa käyttäjistä tuotteiden mainostamiseksi kumppanien ja muiden alustojen kautta. |