Rusta

Koko Suomi rustailee!

Kaski Agency mukana ruotsalaisketjun Suomen valloituksessa.

Lähtökohta
Ruotsalaisen Rustan rantautuminen Suomeen alkoi kolme vuotta sitten toukokuussa 2018 kun se osti Hong Kong -halpatavarataloketjun liiketoiminnan. Kodin, sisustuksen ja vapaa-ajan tuotteisiin sekä monenlaisiin käyttötavaroihin, sesonkituotteisiin ja Suomessa myös puutarhatuotteisiin keskittynyt ketju toimii neljässä maassa yhteensä yli 170 tavaratalon verkostolla.

Rusta-nimellä toiminta Suomessa alkoi korona-keväänä 2020, ja tällä hetkellä tavarataloja on maassa jo 29 kappaletta. Kaski Agencyn ja mediatoimisto Dagmarin tehtävänä oli huolehtia uuden brändin tunnettuuden nopeasta kasvattamisesta sekä siitä, että uudet kohderyhmät tulevat tietoiseksi Rustan tarjoomasta ja löytävät sankoin joukoin, joskin asiallisin turvavälein, myymälöihin.

Luova ratkaisu
Markkinointiviestinässä Rustan brändiä rakennetaan aina tuotteiden kautta; tuntuvat tarjoukset ja kuhunkin sesonkiin osuvat valikoimat ovat tehokkain tapa saada paitsi yleisön huomio myös ihmiset ostoksille (huom! Rustalla ei ole verkkokauppaa). Suomen markkinoille tuloon haluttiin kuitenkin luoda jotain omaperäistä ja uniikkia, ja niin syntyi Rusta-talk: Rustan tapa puhua, jolla kaikenlainen kotona puuhailu liitettiin rusta-verbiä käyttämällä brändiin! Mainonnassa on vuoden aikana ehditty rustailla pihalla ja patiolla, joulua ja juhannusta, makkarissa ja keittiössä. Ja tarina jatkuu ja laajenee edelleen niin omissa kuin maksetuissa kanavissa.