Authors` Distillery – tarinoista tisleeksi

Brändikonsepti ja markkinointiviestintä

Lähtökohta
Authors` Distilleryn tarina alkoi eräiden kirjamessujen eräillä jatkoilla, kun kirjailijat Tuomas Kyrö, Christian Rönnbacka, Soili Pohjalainen ja Heikki Lehti osaavan taustajoukon tuella päättivät perustaa tislaamon. Ajatus on looginen, sillä hyvän kirjallisuuden ja hyvän alkoholin yhteiset piirteethän ovat ilmeiset: molemmat avaavat ovia tuntemattomiin maailmoihin.
Authors` Distilleryn operatiivinen toiminta käynnistyi vuoden 2020 loppupuolella Mäntsälässä vanhan navetan kivijalassa tislaamomestari Ari Kauran johdolla. Tislaamon ensimmäinen – ja heti kättelyssä palkittu – tuote on näyttävään kirjan muotoa jäljittelevään pulloon pakattu Readers` Gin.

Haaste
Kuinka rakentaa brändiä rajallisella budjetilla tuoteryhmässä, jossa periaatteessa ei saa rakentaa brändiä eikä markkinoida? Tarvittiin markkinointikonsepti, jota voi toteuttaa sosiaalisen median kanavissa lainsäädännön puitteissa ja joka tilanteen vaatiessa on myös skaalattavissa kansainvälisille markkinoille.

Luova ratkaisu
Luovan tekijäjoukon alulle panemalta brändiltä ei puutu ideoita. Kaski Agencyn tehtävä on ollut jäsentää ja kiteyttää, karsia rönsyjä ja samaan aikaan korostaa niitä elementtejä, jotka ovat kaupallisesti relevantteja. Brändin ydin kumpuaa kirjallisuuden maailmasta, joka on kaiken kerronnan perusta. Vanhat kirjat, haalistuneet seepian väriset paperiarkit, mekaaniset kirjoituskoneet ja erilaiset kirjalliset sitaatit ja anekdootit ovat brändin näkyviä tunnusmerkkejä.
Mutta kun kysymys on elintarvikkeesta, pitää kommunikaatiossa olla myös herkullisuutta ja kuola-arvoa. Juha-Pekka Laakion ja Rudolf Helsingin tuottamat still- ja videomateriaalit itse tuotteesta ja palkitusta signature-drinkistä hoitavat tämän tehtävän vastaanpanemattomasti.