‹ Kaikki uutiset

Passion Management

Intohimo on iso sana. Käsite, jossa on voimaa ja jotain kontrolloimatonta. Intohimon avulla maailmaa muutetaan.

Intohimo liittyy oleellisesti myös moniin ammatteihin. Ja ehdottomasti myös menestykseen. Suuria voittoja saavutetaan harvoin laimealla, arkisella asenteella.

Meillä luovassa teollisuudessa intohimoisella asenteella tekemiseen on aina ollut suuri merkitys. Esimerkiksi mainostoimistoalalla menestymisessä on aina ollut kysymys intohimon johtamisesta – passion managementista. Siitä, kuinka tätä voimakkaasta energiaa, halua ja tahtoa, ohjataan. Tämä on tärkeää jo senkin vuoksi, että intohimo voi yritystoiminnassa väärin käytettynä olla joskus jopa tuhoisaa tai vähintäänkin huonosti kannattavaa.

Luovissa ammateissa yksilöiden motivaatio lähtee usein sisäsyntyisestä halusta ja tarpeesta ilmaista itseään. Luovassa organisaatiossa taasen johtamisen tärkein tehtävä on ohjata tämä energia oikeaan suuntaan – sen jälkeen, kun intohimo on ensin tunnistettu ja rekrytoitu.

Oma työkokemukseni aikuisiällä rajoittuu toimialoille, joissa intohimo on aina ollut läsnä.

Uutismediassa – silloin puhuttiin päivälehdestä – sekä sisäinen että ulkoinen kilpailu skuupeista sai tähtitoimittajat venymään uskomattomiin, lähes epäinhimillisiin suorituksiin. Kelloa ei katsottu eikä tunteja laskettu, kun vihi isosta uutisesta oli saatu. Työtä paiskottiin suurella tarmolla, isolla intohimolla, ja voittamisen halu oli valtava. Niin olivat myös suurimpien tähtien egot, joita yhteen neukkariin ei mahtunut kerralla kuin yksi. Intohimoisesti työhönsä suhtautuvat toimittajat olivat työnantajilleen arvokkaita niin maineen kuin liiketoiminnan näkökulmista.

Viestintätoimistoissa oli omana aikanani latentimpi kulttuuri, etten sanoisi aikuisempi ja asiallisempi. Toimintakulttuuriin liittyi hillitty, eminenssimäinen ote, joten jos intohimoa esiintyi, sitä oli vaikea tunnistaa. Olen kuitenkin varma, että alan parhailla konsulteilla oli vahva sisäinen palo tekemisessään.

Mainostoimistot ovat oma lukunsa. Luovaa suunnittelukulttuuria on vaikea kuvitella ilman suurella palolla työtä tekeviä ihmisiä, kaikissa toimenkuvissa. Aina meno ei ollut ihan tervettä, mutta ilman intohimoisten ihmisten energiaa yksikään toimisto ei olisi menestynyt.

Miksi tämä asia tuntuu tärkeältä juuri nyt?

Ehkä siksi, että intohimoisuuteen liittyvä voima, arvaamattomuus ja jääräpäisyys eivät aina tunnu istuvan aikamme työkulttuuriin. Kivuus ja kehittyneet tiimityötaidot ovat kannatettavia ja välttämättömiä ominaisuuksia tämän päivän työelämässä, mutta miten meidän mahtaa käydä, jos kadotamme kaiken hulluuden?

Markus Lehtonen, suunnittelujohtaja