‹ Kaikki uutiset

Kärppänä syksyyn – oman reviirin puolustaminen on koko yrityksen etu

Kesälomakooman hälvettyä meno on kiivastunut läppäreiden takana. Teams-kutsuja pimpahtelee kalenteriin kuin tatteja instagram-feediin. Käsillä on jos jonkinlaista pitchausta, handlausta ja haltuunottoa. Siis kiva! Kuitenkin monessa suomalaisyrityksessä markkinointisiiven turbulensseissa luovii yksi markkinointikoordinaattori, -päällikkö – tai myyntijohtaja, jonka työnkuvasta auki kirjoitettu lakana peittäisi pienen suomalaisen kunnan. Arki luiskahtaa helposti palaverista toiseen loikkimiseksi, meilirumbaksi ja muuksi yleishulinaksi. Monessa mukana oleminen voi olla kivaakin ja joskus toki tarpeellista, mutta ei aina vie järin tehokkaasti sinne minne pitäisi.

Jotain rajaa
Jos apunasi ei vielä ole luotettavaa kumppania markkinointiviestinnän tekemiseen, se kannattaa laittaa hankintalistalle. Jopa ennen ensimmäisiä koronan jälkeisiä palaveripuusteja. Toinen vähintään yhtä tärkeä teko, on tietoinen valinta keskittyä oleellisiin asioihin. Kuulostaa kamalan itsestään selvältä. Mutta milloin viimeksi ehdit pysähtyä miettimään, keskitytkö sellaisiin asioihin, jotka ovat asetettujen tavoitteiden kannalta merkityksellisiä ja oikeasti aikasi arvoisia? Rajavedon jälkeen voit joutua puolustamaan valintojasi ankarastikin, mutta kun olet perustellut itsellesi, millainen tekeminen vie kohti tuloksia, sen perusteleminen on helpompaa myös muille. Kukaan muu ei tunne tai hallitse tonttisi asioita yhtä hyvin kuin sinä itse.

Asioita avittaa myös tiivis ja avoin yhteistyö myynnin kanssa. Yhdessä asetetut tavoitteet innostavat ja avittavat eteenpäin. Joskus ongelmana on se, ettei selkeitä tavoitteita ole asetettuna. Jotta tuloksia alkaa syntyä, on oleellista tietää, mitä halutaan saavuttaa, millaisilla panostuksilla ja milloin. Jos tavoitteita on, mutta niitä ei ole kommunikoitu selkeästi johdon, markkinoinnin ja myynnin välillä, saattavat toiveet ja realismi joutua reippaalle törmäyskurssille. Tavoitteita, investointia ja keinovalikoimaa on hyvä pohtia myös yhdessä markkinointiviestinnän kumppanin kanssa.

Jotta kumppani voi auttaa parhaalla mahdollisella tavalla, sillekin olisi tärkeää raivata aikaa. Tämä ajankäyttö on kuitenkin varsin perusteltua ja panostus tulevaisuuteen. Niin kuin hyvän suhteen siirappidynamiikkaan kuuluu: mitä paremmin kumppani sinut tuntee, sitä paremmin hän pystyy pitkässä juoksussa tuuppaamaan taakkoja pois harteiltasi. Joskus jopa ennemmin kuin olet edes huomannut sellaisen olevan tulossa.

Enemmän tekoja
On selvää, että strategioiden ja suunnitelmien tekeminen on tärkeää. Ne ovat aluksi piilotyötä, mutta heräävät eloon konkreettisten toteutusten kautta. Jotta toteutuksiin asti päästään, suunnitteluvaiheeseen ei pidä jäädä askartelemaan loputtomasti. Siinä voi joskus piillä myös houkutus; taustatöihin uppoutumalla mahdollisten epäonnistumisten osuus on nolla. Mutta niin on myös tulosten. Somestrategia voi näyttää ruudulla hienolta, mutta sellaisenaan se ei vielä tuota mitään. Vahva kumppani pystyy myös hälventämään operatiiviseen tekemiseen liittyvää epävarmuutta ja jakamaan vastuuta.

Kun keskittyminen on kohdillaan ja reipas siivu ajasta jyvitettynä ulospäin näkyvään tekemiseen, asiat nytkähtelevät eteenpäin ja käsissä on takuulla ihmissilmällä havaittavia tuloksia. Osa heti ja osa hetken päästä mitattavaa. Luota siis ammattitaitoosi ja puolusta reviiriäsi hanakasti – jos et sentään haisunäädän elkein niin vähintäänkin kärppänä. Se on koko yrityksen etu.

Tsemppiä hommiin! Jos luottokumppani on vielä hankintalistalla, ota ja kilauta.

Hanna Salo, Kasken viestintäasiantuntija & copywriter