‹ Kaikki uutiset

Joulun purpose

En voi välttyä kiusaukselta rakentaa pientä siltaa tämän päivän purpose-huntingin ja joulun syntymäpäiväsankarin aikojen välille, yhtymäkohdat ovat liian ilmeiset. Pahoittelut jo etukäteen.

Kysymyshän on siitä, kun 12 hipsteri-partaista nuorta miestä, idealisteja kaikki paitsi yksi, workshoppasivat johtajansa kanssa purposea uudelle yleishyödylliselle liikkeellensä. Liikkeelle, josta tuli sittemmin merkittävä lähimmäisenrakkauden ajatusjohtaja ihan globaalissakin mittakaavassa. Uudelle brändille piti kiteyttää tarkoitus ja merkitys – jokin relevantti syy olla olemassa. Tämän syyn pitäisi olla innostava ja ehdottomasti universaalisti tosi. Sellainen, jonka mahdollisimman moni voisi kokea omaksi ja joka ei haiskahtaisi päälle liimatulta moraaliposeeraukselta.

Työpajassa ideat sinkoilivat. Ilma oli sakeana attribuuteista. Rohkea, luotettava, välittävä olivat vahvoilla alusta pitäen, ja ne uuteen brändin ytimeen liitettiinkin. Arvojen pohdinnassa päädyttiin uskoon, toivoon ja rakkauteen. Brand purpose -lauseketta muotoiltaessa iskeviä one-linereita oli niin paljon, että ne päätettiin ottaa käyttöön kaikki ja liittää mukaan työn alla olleeseen kirjaan liikkeen historiasta ja nykyvaiheista. Yksi legendaarisimmista on ”Maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto”. Lupaus iankaikkisesta elämästä on niin ikään resonoinut vahvasti kohdeyleisön mielissä.

Mittaaminen muodostui haasteeksi, sillä miten mitata sellaista, joka on ääretön? Jos konversiopiste on ihmisen sydämessä, millä se todennettaisiin? Datan hyödyntämisessä päätettiin jäädä odottamaan kehittyneempiä tutkimusmenetelmiä. Todettiin, että ainakin ensimmäiset pari tuhatta vuotta pärjätään helposti mutulla ja maalaisjärjellä, on nimittäin pärjätty ennenkin.

Brändin tärkeimmäksi markkinointiteoksi vakiintui liikkeen perustajan syntymäpäiväjuhla. Yli kuukauden mittaiseksi festivaaliksi laajentunutta jalkautusta pidetään oppikirjaesimerkkinä ilmiöittämisestä ja hyvästä tapahtumakonseptista. Ja kun näin massaräätälöinnin aikakaudella jokainen voi olla tapahtumassa osallisena itse haluamallaan tavalla, on konseptin suosio suur.

No niin. Haen siis takkini, menen jouluksi kotiin ja pysyn siellä omaehtoisessa karanteenissa lähimmäisenrakkauden nimissä. Tee sinäkin niin.