‹ Kaikki uutiset

Upea Suomi osa 2: Aurinkoinen palvelu

Upea Suomi osa 2: Aurinkoinen palvelu

Eihän se jokapäiväistä ole. Ei edes jokaviikkoista. Mutta sitäkin makeampaa on, kun se kohdalle osuu.

Osaava ja aurinkoinen palvelu. Sopiva pilke silmäkulmassa. Lämmin asenne yhdistettynä ammattimaiseen otteeseen. Suomalainenkin osaa tämän, jos vain haluaa. Ja silloin kun osaa, on taso monesti itse asiassa maailmanluokkaa. Se on niin hyvää, että siitä puhuu mielellään pitkään tapahtuneen jälkeenkin. Osin tietty siksi, kun se on niin harvinaista. Esimerkiksi näin:

  • Alkon myymälähenkilökunnan keskimääräinen ammattitaito ja palveluasenne saattavat hyvinkin olla toimialansa kovinta tasoa maailmassa. Alkoholimonopolit ovat toki maailmalla harvinaisia, mutta heti ei tule tuon kokoluokan (yli 350 myymälää) juoma-alan ketjua mieleen, jossa keskimääräinenkin palvelukokemus on niin hienolla tasolla kuin Alkossa. Vaikuttaisi siltä, että sekä rekrytointi- että koulutusfunktiot toimivat Alkossa kerrassaan esimerkillisesti.

 

  • Yksikin henkilö voi tehdä komeaa jälkeä: Lappeenrannan Mustolan Lidl-myymälässä työskentelevä Olli Valtonen sai ensin ylistystä somessa ja sitten hiukan isompaakin julkisuutta maaliskuussa. Tuhannen taalan kysymys Lidlille, S-ryhmälle ja Keskolle: kuinka löytää ja monistaa lisää tällaista osaamista ja asennetta?

 

  • Lähes 100-vuotias Ravintola Kosmos Helsingissä on mainio esimerkki siitä, kuinka laadukas palvelu voi olla pitkäaikaisenkin menestyksen ytimessä. Kosmoksen menu sisältää klassikoita hyvällä hinta/laatusuhteella, miljöö on viihtyisä ja sijainti mitä loistavin. Silti: ehkä keskeisin paikan voimavaroista on sen henkilökunnan rento, luontaisen hymyilevä ja juuri sopivan salliva palveluasenne.

 

  • Shell (St1) palvelutankkaajat on todellinen erottava kilpailutekijä. Kyseessä on ainutlaatuinen palvelu Suomen huoltoasemaketjuissa. Esimerkiksi Espoon Shell Bembölessä on kaveri, joka ilahduttaa kerta toisensa jälkeen aurinkoisella ja aidosti auttavalla palveluasenteellaan. Monet pikkufiksaukset on hoidettu, ja kertaostokseni (öljyineen, jäähdytinnesteineen jne.) on monesti ollut suurempi kuin mitä muilla huoltoasemilla asioidessa. Ja silti olen pelkästään hyvällä päällä, koska muilta ketjuilta – joitakin yksittäisiä toimipisteitä lukuun ottamatta – ei vastaavaa palvelua saa.

Näitä lisää! Tällaisia asenteita ja toimintamalleja kun yritettäisiin yhdessä vaalia ja luoda enemmän, niin lumipalloefekti saataisiin toden teolla liikkeelle. Hymy ja hyvä asenne eivät maksa mitään. Muutetaan poikkeukset säännöiksi ja tehdään Suomesta myös palveluosaamisen huippumaa!

Kirjoittanut Heikki Veijola, toimitusjohtaja