‹ Kaikki uutiset

Syökö mainosmies pöydässäsi vai pelastaako se hyvinvointivaltion?

Kaupan keskusliitolla oli vuosia sitten kampanja, jonka teema oli Myymälävaras syö pöydässäsi. Noina puolisosialistisina aikoina ei mennyt kuin hetki, kun joku väänsi otsikon muotoon Mainosmies syö pöydässäsi, teki siitä julisteen ja tapetoi niillä Helsingin. Näin teoksen Porthanian ilmoitustaululla ja uravalintani oli selvä: jos tuollaisia hommia on olemassa, ne ovat minua varten! Enää vain piti päästä töihin paikkaan, joka on yhtä mässäilyä ja loisena elämistä.

Noh, vastamainoksen väite oli epärationaalinen tuolloin ja on sitä edelleen. Tuotteiden ja palveluiden hinnanmuodostukseen vedoten olisi voinut yhtä hyvin väittää, että kunnan rakennustarkastaja ja atk-tukihenkilö syövät pöydässäsi. Mutta populistiseen maailmankuvaan istui hyvin ajatus ahneesta, manipuloivasta mainoshenkilöstä.

Se että vastamainokseen päätyi kaikista ammattikunnista nimenomaan mainosmies, kertoo ajasta, kulttuuriperimästä ja poliittisista vireistä mutta myös siitä, ettei markkinoinnin ja viestinnän roolia modernissa yhteiskunnassa ymmärretty. Eikä se ymmärrys kovin hyvä ole vieläkään: emme toimialana osaa perustella, että hyvin tehty markkinointi on yksi menestyvän yhteiskunnan rakennuspalikoista. Emme osaa, vaikkei ajatuspolku ole edes kovin pitkä. Olemme epäonnistunut viestinnässä.

Moderni yhteiskunta on monimutkainen apparaatti kaikkine kytkentöineen. On ilmeistä, että markkinatalous ja hyvinvointivaltio tarvitsevat toisiaan. Menestyvät yritykset ovat ehto sille, että meillä on vaikkapa sote-palvelut, laadukas koulutusjärjestelmä ja toimiva fyysinen infrastruktuuri. Eivätkä yritykset voi kasvaa, työllistää ja luoda verotuloja elleivät ne osaa kaupallistaa, rakentaa brändejä ja markkinoida. Noin niin kuin rautalangasta väännettynä.

Kun ex-puoluesihteeri-pääjohtaja Mikael Jungnerilta kysyttiin, mitkä hänen mielestään ovat Suomen tulevaisuuden kohtalon kysymykset, kuului vastaus, että maahanmuutto ja markkinointi. Ja eihän tuosta voi olla eri mieltä. Korkeampi tuottavuus on ikääntyvän Suomen kohtalon kysymys, ja kun kiky-ruuvia ei voi määräänsä enempää vääntää, jäävät jäljelle laadulliset tekijät – markkinointi ennen kaikkea.

Olemme toimialana paljon vartijana. Kun siis seuraavan kerran kirjoitat radiospotin dialogia tai suunnittelet kuvitusta uuteen leipäpakkaukseen, muista, että kysymys on isoista asioista – kysymys on suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuudesta.

Siinä sitä on tarkoitusta ja merkityksellisyyttä työlle ensi hätään.

Markus Lehtonen, suunnittelujohtaja