‹ Kaikki uutiset

Suomalainen muoti –
hittipotentiaalia on

Viime viikolla avattiin Helsingin ydinkeskustaan, Kämp Gallerian yläkertaan, suomalaisten muotialan yritysten keskittymä Kämp Garden. Riemukkaassa avajaistilaisuudessa oli läsnä koko Suomen muodin kerma toimittajista suunnittelijoihin ja alan yrittäjiin. Ilmassa oli paitsi pirskahtelevia kuplia myös positiivista värinää ja odotusta: olisiko tämä se ratkaiseva sysäys suomalaisen muodin esiinmarssille laajempien väkijoukkojen tietoisuuteen? Upeat puitteet, huippusijainti, alan kiinnostavimpien brändien yhdessä luoma vetovoima – tässä saattaa olla potentiaalia.

Illan aikana käymissäni keskusteluissa nousi monessa kohtaa esiin vanhat Suomi-muotiin liittyvät myytit ja ongelmat: työn hinta, puutteellinen kaupallinen ymmärrys, liiallinen niche-ajattelu, outo design-käsitys jne. Miksi me emme pysty tekemään suurten joukkojen hittejä, kun se niin monilta muilta onnistuu?

Tuhannen taalan kysymys, johon ei taatusti löydy helppoja vastauksia. Koulutus, teollinen rakenne ja perinne, vientiosaaminen – vaikuttavia tekijöitä on niin monia.

Yksi hyvä tarkastelukulma on asiakkaan näkökulma, asiakaskokemus – mukaan lukien itse tuote – sitä nimittäin on allekirjoittaneella vaikka muille jakaa. Miten hyvin kotimaiset brändit pärjäävät kilpailijoihin verrattuna?

Tämä vaihtelee. Meillä on sekä hyvän että huonon hinta-laatu-suhteen toimijoita. Yleisesti voisi sanoa, että ne brändit, jotka eivät millään lailla korosta suomalaisuuttaan, pärjäävät kilpailussa paremmin. Montako kertaa olet kuullut vaikkapa ruotsalaisten muotibrändien korostavan ruotsalaisuuttaan? ”Suosi suomalaista” on sanapari, joka virittää toiminnan heti lähtökohtaisesti väärälle tasolle. Kun vetoava design, hinta, laatu ja asiakaspalvelu kohtaavat, suomalainen muoti on maailman huippua.

Vaikka maailman tila, megatrendit ja kulutustottumukset näiden seurauksena ohjaavatkin markkinoita pois massatuotannosta, toivon silti suomalaiselle muodille vahvempaa ”for the many” -orientaatiota. Hálo, Onar, Vestiarum, Uhana Design – puhumattakaan Anna Ruohosesta, Arelasta, Samujista, Terhi Pölkistä, R/H:sta…. teillä olisi niin paljon annettavaa maailmalle!

Leena Periaho, luova johtaja