‹ Kaikki uutiset

Slushin parasta antia: design-kulttuurin johtaminen yrityksissä

Design nousi tänä vuonna yhdeksi Slushin pääteemoista. Google Venturesin Braden Kowitz tiivisti hyvin designin ja design-kulttuurin merkityksen yritysten liiketoiminnalle: usko laatuun, tähtää merkityksellisyyteen ja muista, että design kuuluu kaikille.

Braden Kowitzin teesit:

1. Usko laatuun. Laadukas suunnittelu ja luovuus tuottavat arvoa, vaikkei sitä voi aina mitata, varsinkaan etukäteen. Kowitzin mielestä on erityisen tärkeää, että yrityksistä löytyy ihmisiä, jotka pitävät näiden vaikeammin mitattavien arvojen puolta suunnitteluprosessin aikana.

2. Tähtää designin merkityksellisyyteen, kolmella tasolla:

  • Pinnan tasolla – lopputuloksen tulee olla ulkoisesti tarkoituksenmukainen
  • Käyttäjän tasolla – lopputuloksen tulee olla toimiva
  • Liiketoiminnan tasolla – lopputuloksen tulee toteuttaa liiketoiminnallisia tavoitteita.

Kuulostaa meille luovan suunnittelun parissa työskenteleville itsestään selvältä, mutta harmillisen usein jokin näistä jää toteutumatta.

3. Design kuuluu kaikille. Se ei kuitenkaan (valitettavasti?) tarkoita sitä, että toimareiden kannattaisi alkaa vääntää logoja, vaan sitä, että lähes kaikkien työntekijöiden on hyvä olla jonain osasena suunnittelussa mukana – kritiikeissä, tutustumassa käyttäjien/kohderyhmän mielipiteisiin tai vaikka testaamassa asiakkaiden tuotteita. Mitä useampi tuntee asiakkaan ja käsillä olevan ongelman, sitä useammalta suunnalta suunnittelutyötä voidaan tarkastella.

Kowitzin viesti oli siis yksinkertaisesti se, että näitä muutamaa yksinkertaista ohjetta noudattaen yrityksen suunnittelukulttuuri nousee uudelle tasolle, eikä jää vain muutaman yksilön tai ryhmän harteille. Suunnittelutyötä ohjatessa kannattaakin pitää mielessä ns. commander´s intent, eli kertoa kaikille osapuolille miksi jokin asia tehdään ja milloin käsillä oleva tehtävä voidaan katsoa onnistuneesti suoritetuksi. Annetaan siis suunnittelijoiden ratkaista käsillä olevat ongelmat pelkän suorittamisen sijaan. Yritykseen on hyvä muodostaa myös toimiva ”kritiikin kulttuuri”, eli palautteen antamisen ja saamisen tulee olla arkipäivää.

Antoine Nussenbaum puhumassa Slush 2016 -tapahtumassa

Ja mikäs tämän kaiken merkitys sitten on liiketoiminnalle? Se viesti tuli hyvin esiin toisessa, Felix Capitalin Antoine Nussenbaumin esityksessä, jossa hän esitti kaavion design-johdettujen yritysten arvosta: ”Best brands are branding and design lead.” Eli vapaasti suomentaen: parhaiden brändien johtaminen perustuu brändäykseen ja suunnitteluun.

Kirjoittanut Teemu Tuohimaa, Art Director