Säästelyn anatomia, osa 2: Työ tekijäänsä kiittää?

Säästelyn anatomia, osa 2: Työ tekijäänsä kiittää?

Eikös täällä viimaisten sänkipeltojen laidoilla ole vähän tähän tapaan totuttu ajattelemaan? Kukin todetkoon itse, onko työ onnistunut ja antakoon siitä itselleen tarvittavat olkapään taputukset. Mitäpä siinä enempiä kiittelemään tai kehumaan. Tai jos joku tohtii kokeilla jotakin sellaista, mikä ei suoraan napsahda laajemman yleisön pirtaan. Kritiikkiä piisaa. Mahdollisesti sitten, kun nähdään, ettei se ihan persiilleen mennyt, lähdetään varovasti kannustamaan. Kuten vaikka Saara Aallon tapauksessa nähtiin. Monesti tsempitys olisi juuri alkuvaiheessa elintärkeää.

Kauppapolitiikka-lehdessä viime vuoden lopulla haastateltu Amcham Finlandin toimitusjohtaja Kristiina Helenius toteaa, että suomalaisten pitäisi oppia kehumaan toisiaan. ”Joskus on vallan kummallinen luulo, että omien kritisoiminen olisi merkki realismista ja rehellisyydestä. Meidän pitäisi kehua ympärillämme olevat, yhteistyökumppanimme ja tiimimme. Voisimme nostaa muita ja samalla itseämme”, Helenius muistuttaa. Ei hänen kanssaan voi kauhean eri mieltä olla.

Japanissa puolestaan tutkittiin (2012) kehumisen vaikutusta henkilön suoritukseen. Sen mukaan kohteliaisuuden tai kehun saaminen on aivoille yhtä palkitsevaa kuin rahapalkkion saaminen. Sosiaalinen palkinto näyttäisi lisäksi tsemppaavan ihmisen jopa parempiin suorituksiin. Aikamoista, eikä maksa mitään.

Oma kehuhan on tunnetusti sitä haisevinta laatua. Kuitenkin markkinoinnin ja viennin näkökulmasta siihen pitäisi pystyä vuolaasti ja estoitta. Sillä sitä markkinointi paljaimmillaan on; oman tuotteen tai brändin erinomaisuudesta ja hyödyllisyydestä viestimistä potentiaalisille asiakkaille. Tuotteisiin saa ja pitää uskaltaa liittää positiivisia laatusanoja – ei asiakas sen hyvyyttä omin päin osaa lähteä arvaamaan. Toki lupausten tulee täyttyä ja mieluummin vielä ylittyä positiivisen kokemuksen luomiseksi. Jos homma äityy omin päin hankalaksi, tarjolla on onneksi luovaa ja laadukasta apua, esimerkiksi meillä täällä Kasken suunnalla.

Ei säästellä suotta – kehutaan kaveri, työkaveri, puoliso, asiakas, tuote tai palvelu päivässä.

Kirjoittanut Hanna Salo, tuottaja ja copy