Millaista on olla töissä mainostoimistossa vuonna 2018?

Kun on työskennellyt kyseisellä alalla vuosikymmeniä ja pitää kylmiltään vastata otsikon kysymykseen, joutuukin yllättäen miettimään hetken. Tähän tilanteeseen kuitenkin jouduin kun lupauduin kertomaan Turun Ammattikorkeakoulun mainonnan suunnittelun opiskelijoille, missä alalla juuri nyt mennään. Datan rooli, digitaalisuus, vastuullisuus, sosiaalisuus… mitä näitä nyt on.

Päädyin kuitenkin puhumaan toisesta näkökulmasta – ihmisen näkökulmasta. Siitä millaisista ominaisuuksista voi olla apua ja minkälaista arki käytännössä on. (Ja lopuksi ihan vähän substanssistakin).

  1. Katkeamaton kiire.
    Työtä on paljon, suvantoja vähän jos lainkaan. Oman elämän, stressin ja ajan hallinta korostuvat.
  2. Reaaliaikaisuus.
    Kommunikointi asiakkaisiin ja tiimiin on jatkuva virta. Vastauksia odotetaan heti, reagoimatta jättäminen ei ole vaihtoehto.
  3. Työn pirstoutuminen.
    Multitasking on uusi työnkuva, projekteja käynnissä yhtä aikaa todella runsaasti ja oma rooli vaihtuu tilanteesta toiseen. Nyt head of design, seuraavaksi hakemassa Kannistolta sämpylöitä.
  4. Isot tiimit.
    Verkostot, freelancerit ja toimiston sisälläkin toimenkuvien monipuolistuminen aiheuttavat sen, että hyvä kommunikaatio, egottomuus, yhteen hiileen puhaltaminen ja projektien hallinnan taidot korostuvat.
  5. Tuotetaan itse in-house.
    Videot, animaatiot, filmit, displayt… Tämä on mahtavaa! Ideasta toteutukseen on entistä lyhyempi matka.
  6. Renesanssi-ihmiset. Jokaisella on monta roolia, ideointi ei ole suunnittelijan yksinoikeus (ja yksinvelvollisuus, asiakkaiden kanssa kommunikoivat kaikki.
  7. Konseptuaalisen suunnittelun tarve.
    Kun kanavia on paljon, johdonmukainen markkinointiviestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Olenko havaitsevani, että konseptuaalista suunnittelijoista on pulaa?

Vasta jälkeenpäin pohdin että mahdoinko antaa mainostoimistotyöstä liian ahdistava kuvan, koska opiskelijoiden suurin huoli tuntui liittyvän ajankäyttöön: viekö työ liikaa aikaa ja energiaa, ehdinkö tavata ystäviä, ehdinkö salille, ehdinkö reissata jne.

Tässä suhteessa maailma ei ole muuttunut: mainostoimistotyö on edelleenkin intohimoammatti, jossa työ- ja vapaa-ajan rajat joustavat – joskus reippaastikin.

Mutta se ei haittaa, koska tämä työ on – ainakin minulle – edelleenkin parasta mitä voin kuvitella.

Leena Periaho, luova johtaja