‹ Kaikki uutiset

Markkinointi­viestinnän konsepti – osa asiakaskokemusta

Sarjassamme epäselviä ja monitulkinnaisia markkinoinnin käsitteitä, saanko esitellä: KONSEPTI.

Konseptejahan on jos jonkinlaisia lähes kaikilla elämän ja varsinkin liike-elämän alueilla, mutta tässä kirjoituksessa käsittelen konseptin hyödyllisyyttä markkinointiviestinnän, designin ja brändin näkökulmasta.

Konseptin määrittely kaupallisen kommunikaation kontekstissa ei ole ihan yksiselitteinen juttu, mutta ainakin seuraavia ominaisuuksia siihen voi liittää: toisteinen, tunnistettava, uudistuva, soveltuu erilaisiin taktisiin ja brändillisiin tarpeisiin, emotionaalinen, oivaltava, puheenaiheita herättävä, monikanavainen. Hyvä konsepti on aina uusi mutta vanha. Sama mutta eri. Tuttu mutta uusi. Konsepti kiteyttää brändin ytimen kerta toisensa jälkeen tuoreella ja ilahduttavalla tavalla ja tuo kaikkeen markkinointitekemiseen tehokkuutta.

Mistä elementeistä konsepti muodostuu? Tähän ei ole yksiselitteistä saati oikeaa vastausta. Konsepti voi perustua dramaturgiseen toisteisuuteen, verbaaliseen hokemaan ja kiteytykseen, visuaaliseen ideaan, henkilöhahmoihin, presentteriin, tunnelmaan, puheentapaan, asenteeseen, arvoihin, graafiseen muotoiluun, mediankäyttöön… vaihtoehtoja on yhtä paljon kuin keinoja,

Viimeiset kymmenen vuotta markkinoijien fokus on ollut, ymmärrettävästi, nopeasti kehittyvässä digitaalisessa markkinoinnissa. Loputtomat mahdollisuudet kohdentaa ja räätälöidä viesti eri ryhmille on johtanut usein siihen, että markkinoinnin punainen lanka ja brändin ydin ovat kadonneet. Markkinointiviestinnästä on tullut joukko yksittäissuorituksia. Sen vuoksi yhä useampi brändin haltija kaipaakin pirstoutuneille toimenpiteillensä kokoavaa ja kiteyttävää viitekehystä – konseptia.

Oma havaintoni on, että hyville konsepteille on entistä enemmän kysyntää. (Sen sijaan hyvistä konseptien suunnittelijoista alkaa olla pulaa!) Neuvokkaimmat markkinoijat näkevät, että luova ja innostava kommunikaatiokonsepti on paitsi oleellinen osa markkinoijan työkalupakkia myös tärkeä osa brändiä ja kokonaisvaltaista asiakaskokemusta. Mitä monimutkaisemmasta ja abstraktimmasta tuotteesta tai palvelusta on kysymys, sitä tärkeämpi on konkretisoivan ja kiteyttävän konseptin rooli.

Leena Periaho
Kirjoittaja on Kaski Agencyn luova johtaja