‹ Kaikki uutiset

Luottamuksella sinun

Kun asiakas on päättänyt lähteä hakemaan mainostoimistokumppania, on yrityksessä käyty läpi jo monenlaisia strategisia pohdintoja ja tultu siihen tulokseen, että yrityksen brändi, palvelu, mainonnan konsepti, työnantajamielikuva tai muu markkinointiviestintään liittyvä osa-alue kaipaa kirkastamista ja laajempaa markkinoinnin ammattikuntalaisten näkemystä. Silloin on tehty jo monta hyvää oivallusta.

Seuraava steppi on vertailla mahdollisia kilpailutöitä, mutta ennen kaikkea sitä, millainen kumppanuus toimiston tiimin kanssa tapaamisten perusteella lähtisi rakentumaan. Kilpailuttaminen ei ole aina edes välttämätöntä. Laadukkaiden toimistojen referenssit kertovat osaamisesta ja siitä, minkä tyyppistä ajattelua porukalta linkoaa. Melkeinpä yhtä tärkeää kuin hyvät ideat on se, että vuorovaikutus toimii ja uutta on mahdollista lähteä rakentamaan yhteisenä tiiminä. Jos hyvää suhdetta ei synny, monesti hyvät ideatkin valuvat hukkaan.

Kaiken ytimessä on luottamus. On eittämättä kuumottavaa laittaa kymmeniä tai satoja tuhansia jopa miljoonia euroja kiinni luovaan työhön, jonka lopputuote, sen kaikki muodot ja tarkat tulokset eivät ole täysin selvillä työtä aloittaessa. Täytyy luottaa siihen, että hyvä idea ja se, mitä siitä prosessin aikana hioutuu, kantaa. Ammattimainen toimisto huolehtii aina siitä, että investointi kantaa hedelmää (kunhan se on tavoitteeseen nähden oikein mitoitettu). Tällä puolella asia ei ehkä näyttäydy täysin samalla tavalla, koska luotamme puolestaan toisiimme ja tiedämme, että kaikkeen löytyy aina erinomainen ratkaisu. Mutta ymmärrämme kuumotuksen.

Siispä kun lähtee hakemaan mainostoimistokumppania, olisi ensiarvoisen tärkeää tehdä itselleen ja markkinointitiimille heti lähtötelineissä selväksi se, että on luotettava omaan valintaan ja arvostelukykyyn, ja uskallettava sen jälkeen olla avoin ja rehellinen; antaa palaa. Silloin voi olla varma, että metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Hanna Salo, Copywriter & Communications Specialist