Kunnioita prosessia.

Mainostoimiston johtamista pidettiin ennen kinkkisenä hommana. Isoin haaste oli pitää isoegoiset herkät taiteilijasielut motivoituneina suunnittelemaan kampanjoita asiakkaan eikä esim. oman edun mukaan.

Sittemmin tilanne on muuttunut mutta yhtä kinkkistä toimiston johtaminen on edelleen. Syyt ovat toisenlaiset ja niitä on monia erilaisia, mutta yksi yleinen ja yhteinen on helppo nähdä: erilaisten työprosessien johtaminen.

Tarkennan. Modernissa mainostoimistossa tehdään monenlaisia asiakastöitä. Luova, konseptuaalinen suunnittelu on edelleen isossa roolissa, mutta yhtä tärkeitä ovat mm. design, markkinoinnin strateginen suunnittelu taikka dataohjautuvan markkinoinnin suunnittelu.

Noin esimerkinomaisesti.

Näihin kaikkiin tekemisiin liittyy oma, uniikki työprosessinsa. Jos toimintoa a yrittää johtaa toiminto b:n prosessilla, päätyy sekasotkuun. Se on vähän sama kuin talonrakennuksessa sähköinsinööri briiffaisi kirvesmiehen, ymmärtämättömyys molemmin puolin on taattu.

Vastoin yleisiä käsityksiä esimerkiksi luova konseptuaalinen suunnittelu ei ole sattumanvaraista kekkailua vaan etenee johdonmukaisesti työvaiheesta toiseen, tiukemmin tai löyhemmin: perehtyminen – ideointi – parhaiden ideoiden evaluointi ja konkretisointi – kritiikki, testaus – parhaan idean valinta ja viimeistely esittelykuntoon.

Jos konseptuaaliseen suunnitteluun yrittää soveltaa vaikkapa strategiatyön prosessia, todennäköisesti epäonnistuu. Ja kääntäen.

Tämän tietysti luulisi olevan itsestään selvää mutta ei se aina ole.

Hyvässä mainostoimistossa asiakkaan markkinointitarve tunnistetaan oikein ja työ tehdään oikean prosessin kautta. Hyvässä mainostoimistossa ollaan alttiita ja opitaan mutta ei takerruta sesongeittain vaihtuviin ismeihin ja markkinointidogmeihin.

Se toki vaatii toimistolta ja eritoten sen johdolta laaja-alaista markkinoinnin ymmärrystä ja eri prosessien kunnioitusta, mutta eihän tämän liian helppoa kuulukaan olla.

Kirjoittanut Markus Lehtonen, Suunnittelujohtaja