Kulttuuri on tärkein ja ihmiset sen luovat

Kulttuuri on tärkein ja ihmiset sen luovat

Tässä ei ole nyt kysymys sivilisaatioiden synnystä vaan siitä, mikä yhdistää menestyviä luovan alan toimistoja kuten esimerkiksi mainostoimistoja.

Se on kulttuuri – joka erään Peter Druckerin mukaan syö strategian aamupalaksi. Ihmisiä tulee ja menee, kulttuuri pysyy. Mikään suunnitelma ei vie tavoitteeseen jos kulttuuri on maho. Harva asia on yhtä vaikea muuttaa kuin yrityksen kulttuuri.

Käsite on kieltämättä hieman vaikeaselkoinen tai vähintäänkin moniulotteinen. Se on selvästi muutakin kuin yrityksen arvot (jotka usein ovat ulkokultaisia kliseitä mutta ei siitä nyt tässä enempää). Kulttuuri on jotakin äänenlausumatonta, eräänlainen henkinen vireystila, joka yrityksessä vallitsee. Toki se on myös arvoja, toimintatapoja ja kunnianhimon tasoa. Joskus myös historiaa, perustajiensa visioita ja asennetta.

Omalle kohdalleni on osunut monenlaista. On ollut toimistoja, joissa sisäistä raportointia arvostetaan enemmän kuin asiakastyötä. Tässä toimistossa henkilöstölle maksettiin bonuksia sen mukaan, paljonko kehtasi merkitä asiakastunteja seurantajärjestelmään. Jokainen omantuntonsa mukaan – eipä siinä mitään. On ollut toimisto, jossa käytiin töissä sen vuoksi, että omistaja saisi mahdollisimman paljon rahaa, mitä ei edes yritettykään peitellä korulauseilla – ookoo, selkeä peli. Yhdessä paikassa oleellisinta taisi olla se, että kaikilla on kivaa.

Kaikkien näiden yritysten julkilausutut arvot olivat kutakuinkin samanlaiset, niin kuin ne nyt yleensä ovat. Silti ne työympäristöinä ja saavutuksiensa valossa olivat tyystin erilaisia, täysin eri planeetalta.

Parhaissa ja menestyneimmissä toimistoissa koko toimintaa ohjaa ihmisten oma halu ja tahto tehdä hyvin. Intohimoksikin sitä voi kutsua. Joskus kilpailuhenkisyys lyö yli ja on rikkovaa mutta useimmiten se siivittää erinomaisiin suorituksiin. Aina ei ole kivaa mutta parhaimmillaan on loistavaa. Ihmiset ovat itseohjautuvia ja pääsääntöisesti he tekevät enemmän kuin vähemmän.

Näissä yrityksissä ihmiset luovat kulttuurin; ei johto, omistaja tai ulkopuolinen tsempparikonsultti. Johdon tehtäväksi jää huolehtia siitä, että jokainen rekrytointi tukee ja vahvistaa kaikkea edellä mainittua – yrityksen kulttuuria.

Kulttuuri on välittäjäaine, joka siirtää asennetta, osaamista ja kokemuksia uusien ja vanhojen työntekijöiden välillä. Kulttuuri siirtyy sukupolvien yli ja mahdollistaa menestymisen tulevaisuudessa. Sen vaaliminen on jokaisen vastuulla.

Kirjoittanut Markus Lehtonen, suunnittelujohtaja