‹ Kaikki uutiset

Kaikkien aikojen Business Battlessa pohdittiin luovuuden hintaa

Marketing Business Battle 2019 oli tähänastisista heittämällä paras. Aiheena oli Luovuuden hinta, ja siksi oli erityisen kivaa päästä osaksi asiantuntijaraatia. Etukäteen mietitytti, pyöritäänkö päivä enimmäkseen yläpilvissä, mutta huikeat puhujat löivät kehiin toinen toisensa perään tärkeitä ja inspiroivia näkökulmia. Muun muassa seuraavaa jäi päällimmäisenä mieleen.

Anna Perho:
Luovuus on porttikielto meinaamoon. Toisin sanoen luovuudella ei tee mitään, ellei asioita lähdetä määrätietoisesti myös toteuttamaan.

Kotipizzan toimari Tommi Tervanen:
Luovuutta ei ole ilman luottamusta. Kaiken takana on yrityskulttuuri, joka on puolestaan asiakaskokemuksen perusta; sitoutunut henkilökunta tuottaa sitoutuneita asiakkaita. Täytyy myös uskaltaa feilata ja hakea sitä kautta jatkuvasti parasta väylää viestiä. Lisäksi fun fact, Kotipizzassa neukkarit tunnetaan nimellä #kampaviinerihauta.

Verohallinnon viestintäjohtaja Nilla Hietamäki:
Verohallinnon viestintästrategian taustalla on ollut oivallus siitä, että kyseessä on asiakaspalveluorganisaatio. (Ei olisi monelle muullekaan julkiselle byroolle hullumpi oivallus.) Asioita on tehty pitkäjänteisesti ja kokeilemalla. Paras perustelu jatkaa valitulla tiellä ovat viestinnän tuottamat tulokset. Lisäksi viestijöiden luovuudelle täytyy raivata tilaa.

Tulevaisuustutkija Ilkka Halava:
Ilkka esitti isoja kysymyksiä, kuten vaativatko luovuus ja innovatiivisuus kärsimystä? Miten ponnistetaan runsaudesta runsauteen? Miksi työn täytyy tuntua rangaistukselta ja miksi suuri osa poliittista demokratiaa kannattavista on valmiita tekemään joka päivä töitä diktatuurissa?

+ Kauppa on ollut jättimäinen arvausketju; seuraavaksi liikutaan transaktiotaloudesta vuorovaikutustalouteen.

Markkinointiviestintäyrittäjä Nata Salmela:
Vaikuttajia ovat myös ilmiöt ja yhteisöt, eivät pelkästään yksittäiset ihmiset. Sen sijaan, että mietitään, miten vaikuttajasta sellaisenaan hyödytään, on hedelmällisempää pohtia, mitä yritys ja vaikuttaja voivat yhdessä synnyttää. Luovalle työlle täytyy asettaa liiketoiminnalliset tavoitteet, muuten se on liirumlaarumia. Samaa mieltä!

TBWAn luova johtaja Jyrki Poutanen:
Luovuus mielletään uuden luomisena, mutta tämä oli hieno näkökulma: Luovuus on rohkeutta luopua jostakin. Yritysten täytyy myös valita tarkoin, minkä puolesta ottavat kantaa – muuten tulos on falski. Green washingin tilalle on tullut #trustwashing. Merkityksen täytyy olla aidosti yrityksen toiminnan ytimessä, jos se on markkinoinnin lähtökohtana. Merkityksellisyyteen velvoittaa myös se, että suuri osa ihmisistä ajattelee brändeillä olevan parempi mahdollisuus vaikuttaa asioihin kuin päättäjillä.
Harmittaa vähäsen, kun en saanut sopivaa tilaisuutta käydä Jyrkin kanssa jutuissa. Tosin ehkä ihan hyvä, koska siitä olisi luultavasti tullut todella nolo fanitustapaaminen. Liidaamansa kampanjat ovat timanttisia. Kovimpana Hesarin Land of free press, joka ei lakkaa aiheuttamasta väristyksiä.

Pauli Waroma:
Luovuus on ymmärretty väärin. Luovuus on avarakatseisuutta ja avoimuutta yhdistettynä sopivaan määrään painetta ja joutilaisuutta. Napsahtivatko omppu ja oivallus Newtonin nuppiin työpöydän ääressä? Niinpä!

Itse ajattelen niin, että luovuus antaa luvan. Kun todetaan, että haetaanpas tähän luova ratkaisu, siinä on heti jotakin vapauttavaa. Tavoitteena voi olla järkeistäminen, mutta luovat keinot antavat siihen pääsemiseksi luvan pohtia asiaa uusilta ja vähän erikoisemmiltakin kanteilta. Rationaalisuus ja luovuus eivät sulje toisiaan pois.

Kasken Copywriter ja viestintäasiantuntija Hanna Salo