‹ Kaikki uutiset

Jotkut asiat muuttuvat, jotkut eivät

Kun uusi mainos- tai markkinointitoimisto perustetaan, pohditaan kuumeisesti, miten se positioidaan. Mietinnössä sivutaan ainakin näitä attribuutteja: luova, digitaalinen, palveleva, ideakeskeinen, kaupallinen, strateginen, taktinen, sisältömarkkinointi, jakelutie, ostopolku, integroitu, kustannustehokas, design, data, brändiosaaminen, kokonaisvaltainen, asiakaskokemus. Varmasti joku unohtui, en nyt muista mikä.

Kun lähdimme uudistamaan 36 vuotiasta Adsekia, halusimme pitää johtoajatuksemme selkeänä ja yksinkertaisena, jotta se ohjaisi mahdollisimman hyvin arjen tekemistä. Ja tuohon otsikkoon se sitten kiteytyi, huoneentaulumme.

Kun markkinoinnilla halutaan tehdä tuloksia, on hyvä muistaa kaksi asiaa. Kaksi – se riittää.

Uudet teknologiat muuttavat ihmisten käyttäytymistä. Muutos on jatkuva, mutta se ei tapahdu ajassa lineaarisesti eikä kaikilla elämän alueilla samaan aikaan. Jonkun toimialan logiikan digitalisaatio muutti yhdessä yössä, toisaalla transformaatio on hidasta ja kaupalliselta vaikutukseltaan vähäistä. Eli: hahmota, kuinka toimialallasi teknologia vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen ja ostamiseen. Tarkasteluhetki tähän päivään, ei kolmen vuoden päähän.

Yllättävän harvalla ihmisen tekemällä valinnalla on mitään tekemistä järjen kanssa. Siksi brändien pitää vedota johonkin syvempään ihmisyyden ulottuvuuteen, ja siksi markkinointiviestinnän pitää yhä uudelleen yllättää ja koskettaa.

Samaan aikaan, kun voimme kohdistaa yleisölle entistä yksilöllisempiä viestejä ja käyttää kaikkia teknologian suomia mahdollisuuksia huomion saamiseksi, emme saa unohtaa niitä tekijöitä, jotka ovat universaaleja ja kaikille ihmisille yhteisiä.

Tarinat, tunteet, merkityksellisyys, estetiikka – näiden avulla kaupallisesti menestyksekkäät brändit on poikkeuksetta rakennettu.

 

Kirjoittanut Markus Lehtonen, suunnittelujohtaja