Burn Before Bloom

Ei vain teknologiaa vaan myös estetiikkaa, etiikkaa ja psykologiaa


Ratkaiseeko Nyhtökaura kasvissyöjän proteiinin tarpeen vaiko ihmiskunnan ruokatuotannon kestävällä tavalla? Kumpi näkökulma vetoaisi sinuun paremmin?

 

En ole enää aikoihin viitsinyt seurata markkinointialan luovuus vs. teknologia –keskustelua. Tuli nimittäin nopeasti selväksi se, ettei siinä vänkäämisissä ole järkeä. Ettäkö luovuus, mitä sillä sitten milloinkin tarkoitetaan, olisi jotenkin vastakohtainen datalle, analytiikalle ja markkinointiteknologioille? Oh dear.

Sellaisen havainnon kuitenkin olen tehnyt, että monessa yrityksissä markkinointi mielletään liian usein vain dataksi, analytiikaksi ja erilaisiksi tekniikoiksi. Ajatellaan että kun ne ovat kunnossa niin kaikki on kunnossa. Niinhän asia ei tietenkään ole, ja sen vuoksi olisi hyödyllistä kääntää markkinointialan fokus uudelleen siihen, mikä loppujen lopuksi on tärkeintä.

Tuotteen ylivoimaiseen ominaisuuteen, parempaan makuun, palvelun sujuvuuteen, designiin ja elämyksellisyyteen, osuvaan valikoimaan, miellyttävään myymäläympäristöön, merkityksellisyyteen, tarinaan ja tarkoitukseen, mainontaan, karkkiin tyynyllä. Estetiikkaan, etiikkaan ja psykologiaan.

Näissä edellä mainituissa me nimittäin emme ole erityisen hyviä. Kilpailemme alennuksilla, mutta meillä halpaketjukin onnistuu kadottamaan sielunsa ja sitä myöten asiakkaansa. Pelkäämme olla erilaisia: brändit positioidaan origoon ja markkinointia tehdään kaikille – eli ei oikeastaan kenellekään. Mutta ei ruoskita itseämme nyt enempää.

Sen sijaan on antoisaa pohtia, miksi & Other Storiesien valikoima vetoaa ja myymälät saavat asiakkaan viipymään pitkään? Tai minkä vuoksi Alku-puuro nyt vaan on parempaa kuin muut puurot, Flown konsepti vetoaa yli sukupolvien ja Kurttilan & Pesosen frotee tuntuu pehmeämmältä kuin Luhtasen frotee?

Menestyskonseptit perustuvat poikkeuksetta syvään ymmärrykseen ihmisestä ja kulttuurista. Ne vetoavat lähes aina inhimillisiin perustarpeiseen ja haluumme tyydyttää näitä tarpeita uudelleen ja uudelleen. Jokainen meistä haluaa mieluummin laatua kuin sekundaa, jokainen meistä haluaa tehdä mieluummin eettisiä kuin epäeettisiä kulutusvalintoja. Ja silti: montako aidosti arvoihin kiinnittynyttä suomalaista brändiä tulee mieleesi? Montako absoluuttiseen laatuun – parhauteen – satsaavaa yritystä tunnet?

Jos me Suomessa keskittyisimme estetiikkaan, etiikkaan ja psykologiaan samalla pieteetillä kuin teknologiaan, tuottaisimme maailmalle jatkuvalla syötöllä loistavia menestyskonsepteja. Kyse voisi olla elintarvikkeista, muodista, matkailusta, luomukosmetiikasta tai vaikka koulutuksesta. Tai melkein mistä tahansa toimialasta, sillä kaikki eväät ovat olemassa.

Onneksi meillä on Kyrön, Finlaysonin ja Varustelekan kaltaisia brändejä, jotka esimerkillään osoittavat menestyksen seuraavan laatua, hyviä arvoja ja rohkeaa omaa ääntä.

Leena Periaho, luova johtaja