‹ Kaikki uutiset

Arvostusta prkl! Ei meidän vaan itsesi vuoksi

Suomi liputtaa innovaatioissa maailman top kympissä. Se on upeaa, mutta… räpiköimme kaupallistamisessa korkeatuloisten maiden häntäpäässä. Kiistaton ja ikävä yhtälö. Häntäpäässä ovat myös mainonnan ja markkinoinnin ammattilaiset, kun suomalaisilta kysytään ammattien arvostamisesta. On toki loogista, että kirurgin ammatti löytyy toistuvasti kärkisijalta eikä odotusarvona ole, että mainosheebot kärkipallilla äkkiä tuulettelisivatkaan, mutta kyllä jotakin on mennyt pieleen.

Markkinointikuplassa asiasta möyhääminen ei ole uutta. Olisi kuitenkin korkea aika, että markkinointi ja brändääminen alettaisiin nähdä koko yhteiskunnassa kovan luokan mahdollisuutena kivan pikku kreailun sijaan. Näin pohjalaisena pakko todeta, että aivan ’häjyä teköö’ ajatella niitä tuhansia hienoja innovaatioita, joiden potentiaali jää toteutumatta, kun hommat tyssäävät huonoon brändäykseen ja lanseeraamiseen. Puhumattakaan parhaimmillaan miljardien vientituloista.

Meille on opetettu, että hyvä tuote myy itse itsensä. Ei myy. Tai no, tuurilla joku kerran myi ja sitä tuhkimotarinaa jallunhuuruisissa pikkujoulupöydissä toiveikkaina toistellaan. Tarvitaan vakuuttava brändi ja tarina, joka on erottamaton osa tuotetta tai palvelua ja sen ympärillä työskentelevää henkilöstöä. Tarvitaan kipeästi ajattelun käännös siihen asentoon, että markkinointi on investointi siinä missä tuotekehitys tai muiden osaajien rekrytoiminen.

Mainosalalla on takuuvarmasti tiukan peiliin tuijotuksen paikka; ajan saatossa on tuhlattu aikaa ja resursseja huonoihin ideoihin, oltu suorastaan ylimielisiä ja varmaan myös huonoja asiakaspalvelijoita. Harvassa putiikissa asiat, toivottavasti, ovat enää tällä tolalla, mutta mielikuvat istuvat sitkeässä. Nämä mielikuvat pitää muuttaa. Meidän on ryhdyttävä vieläkin systemaattisemmin markkinoimaan markkinointia ja perustelemaan miksi. Jos haluamme edes lähelle länsinaapurin lentoa innovaatioiden kaupallistamisessa, on kriittistä, että markkinoinnin arvostus saadaan nousuun. Näin meille saataisiin myös laadukkaampaa alan koulutusta.

Ja korostaakseni vielä. Emme me mainosalan ihmiset sitä arvostusta tarvitse, vaan sinä ja koko sisämarkkinoista pääosin elävä pikkiriikkinen suomenniemi. Arvostuskin on ehkä väärä sana. Pitäisi ehkä puhua paremminkin markkinoinnin merkityksen ymmärtämisestä. Tuota ymmärrystä pitäisi kasvattaa kaikkien alojen koulutuksissa. Ja nimenomaan ymmärrystä. Ei kaikkien tarvitse eksperteiksi tulla. Sillä se keino, jolla nousujohteista BKT:ta taottaisiin ja hyvinvointia pidettäisiin yllä tällä ikääntyvällä metsäkaistaleella – niin ja maksettaisiin jatkossakin niiden kirurgien palkat – olisi kiinnostavasti kaupallistetut vientiyritykset ja -innovaatiot. Ja mielellään kestävät sellaiset.

Hanna Salo, Copywriter & Communications Specialist