‹ Kaikki uutiset

Art of esillepano

Kävin Lontoossa muutama viikko sitten. Siellä oli joulutohinat jo täydessä vauhdissa. Knightsbridgen ja Sohon katuja kulkiessa ei taaskaan voinut olla kiinnittämättä huomiota tavaratalojen, erikoisliikkeiden, kahviloiden, ravintoloiden jne. näyteikkunoihin ja esillepanoihin, jotka yhdellä sanalla sanottuna ovat hurmaavia.

Ja vähän useammalla sanalla: tarjonta esitetään usein runsaana, ylitsevuotavan runsaana. Enemmän on enemmän ja niukkuus ei ole vaihtoehto. Moni ikkunasomistus on kuin itsenäinen taideteos, installaatio, joka pursuaa luovuutta. Valaistukset korostavat tuotteiden ominaispiirteitä, ja kaikki muutkin yksityiskohdat ovat viimeisen päälle harkittuja.

Ja miksikö tällä on väliä?

Siksi, koska esteettinen lumo saa ihmisen aineenvaihdunnassa aikaan jotain, joka höllää kummasti kukkaronnyörejä. Endorfiiniako se on vai mitä, en tiedä. Mutta sen tiedän, että meillä Suomessa vähittäiskauppa ihan laidasta laitaan jättää ihmisten euroista tapellessaan usein hyödyntämättä suuren mahdollisuuden – esillepanon ja esteettisyyden lumovoiman.

 

Art of esillepano

Luksus-brändi Hermésin näyteikkunat on somistettu kudotuilla ryijyillä!

 

Art of esillepano

Harrodsin Kakkukoditoriossa enemmän on enemmän.

 

Art of esillepano

Ottaisin kyllä mielelläni nuo kaikki.

 

art-of-esillepano-4

Huikentelevainen pukki.

 

art-of-esillepano-5

Selfridgesin Slalom-Santa.

 

art-of-esillepano-6

Vähän modernimpi tulkinta joulumuorista.

 

art-of-esillepano-7

Lapsena puulelut – se on ihan ookoo!

 

art-of-esillepano-9

Minä haluan tuollaisen!

 

art-of-esillepano-8

Koostumuksen ja rakenteen demonstroiminen on ruuan esillepanossa kaikki kaikessa.

 

Kirjoittanut luova johtaja Leena Periaho